Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

UWażajmy na słowa

Dobór słów jest szczególnie ważny w dyskursie akademickim. 25 września, podczas posiedzenia Senatu UW, rektor prof. Alojzy Z. Nowak zainaugurował kampanię informacyjno-edukacyjną „Hejt boli. UWażajmy na słowa”. To akcja zainicjowana przez studentów i rzeczniczkę akademicką ds. studenckich i pracowniczych Uniwersytetu Warszawskiego.

– Społeczność Uniwersytetu Warszawskiego jest wspólnotą dialogu, która za jedną ze swoich najwyższych wartości uznaje szacunek międzyludzki. Na naszej uczelni nie ma miejsca na dyskryminację ze względu na jakikolwiek czynnik: narodowy, etniczny, religijny czy światopoglądowy. Jako członkowie UW winniśmy szanować godność osobistą każdego człowieka. Do tego zobowiązuje nas misja Uniwersytetu – mówi prof. Alojzy Z. Nowak, rektor UW.

25 września, podczas posiedzenia Senatu UW, zainaugurowana została kampania informacyjno-edukacyjna „Hejt boli. UWażajmy na słowa”.

Przeciwko nienawiści

W poprzednim roku akademickim studenci Uniwersytetu Warszawskiego wyszli z inicjatywą organizacji akcji informacyjno-edukacyjnej służącej przekazaniu jasnego komunikatu: na Uniwersytecie Warszawskim nie ma miejsca na hejt i mowę nienawiści. Pod kierownictwem zespołu rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych ruszyła kampania „Hejt boli. UWażajmy na słowa”.

– W ten sposób chcemy zwrócić uwagę, jak ważny jest dobór słów w dyskursie akademickim. Z hejtem i mową nienawiści – szczególnie w dobie intensywnego rozwoju mediów społecznościowych – może spotkać się każdy z nas, niezależnie od tego, kim jest i czym się zajmuje. Nienawistne komentarze wywołują nie tylko cierpienie i psychiczną degradację u osoby doświadczającej hejtu, ale również eskalację frustracji w przestrzeni publicznej. Pamiętajmy, aby – nawet jeśli mamy różne zdania – odnosić się do siebie z szacunkiem, bez personalnych ataków – mówi dr Anna Cybulko, rzeczniczka akademicka ds. studenckich i pracowniczych UW w latach 2011–2024.

Seria przygotowanych i dostępnych w kanałach UW spotów, filmów, plakatów, ulotek i materiałów edukacyjnych mówi wyraźnie, że każda osoba, która doświadczyła mowy nienawiści lub była jej świadkiem, znajdzie wsparcie na uczelni. Kampania jest jednym z działań podejmowanych przez Uniwersytet na rzecz równego traktowania i promocji wartości akademickich, takich jak wzajemny szacunek i etyka słowa.

– Uniwersytet Warszawski to nasza wspólna przestrzeń i wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za dobry dialog i bezpieczną komunikację. Reagujmy na mowę nienawiści, nie tylko w sytuacji, kiedy sami czujemy się pokrzywdzeni, ale również wtedy, gdy jesteśmy jej świadkami – apeluje dr Cybulko, dodając, że na UW istnieje kilka instytucji, do których można zgłaszać niepokojące sytuacje. Są to:

  • rzecznik akademicki ds. studenckich i pracowniczych: ombudsman(at)uw.edu.pl;
  • rzecznik praw studenta: rps(at)samorzad.uw.edu.pl;
  • zespół koordynatorek ds. przeciwdziałania nierównemu traktowaniu, dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym: zespolkoordynatorow(at)uw.edu.pl;
  • komisje rektorskie ds. nierównego traktowania i dyskryminacji oraz ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych.

Wszyscy członkowie wspólnoty akademickiej – zarówno osoby studiujące oraz doktoryzujące się, jak i pracujące na Uniwersytecie Warszawskim – mogą także skorzystać z profesjonalnego wsparcia Centrum Pomocy Psychologicznej oraz telefonu zaufania UW: 22 552 44 24.

Uniwersytet prowadzi aktywne działania na rzecz wspierania dialogu oraz równego traktowania. W lutym 2024 roku weszło w życie nowe zarządzenie rektora prof. Alojzego Z. Nowaka, które w sposób kompleksowy reguluje kwestie dotyczące przeciwdziałania zachowaniom nieakceptowalnym na UW, m.in. dyskryminacji, molestowaniu seksualnemu, nierównemu traktowaniu, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.

Realizatorzy kampanii przygotowali specjalną stronę internetową: https://uwazajmynaslowa.uw.edu.pl/.

Znajdziemy tu m.in.:

  • opis kampanii;
  • definicje mowy nienawiści i hejtu;
  • namiary na instytucje pomocowe na UW;
  • materiały edukacyjne;
  • sposób zgłoszenia hejtu i mowy nienawiści na UW.

Koordynatorem projektu jest zespół rzeczniczki akademickiej ds. studenckich i pracowniczych. Opiekę merytoryczną nad kampanią pełni rzeczniczka akademicka ds. studenckich i pracowniczych w latach 2011–2024 dr Anna Cybulko. Partnerami projektu są: Rzecznik Praw Studenta, Samorząd Studentów UW, Zespół równościowy – Główna specjalistka ds. równouprawnienia oraz Pełnomocniczka Rektora ds. Polityki Przeciwdziałania Dyskryminacji i Molestowaniu Seksualnemu, Biuro Prasowe oraz Centrum Pomocy Psychologicznej.

Kampania „Hejt boli. UWażajmy na słowa” wpisuje się w zalecenia strategii „HR Excellence in Research”, zakładającej realizację działań w obszarze równego traktowania oraz zwiększenia wiedzy i świadomości w dziedzinie antydyskryminacji.

 

Źródło: www.uw.edu.pl